När det kommer till sökmotoroptimering för en hemsida, kan vissa företag sätta skräck i nybörjarna på grund av den stora mängden av information. Ofta hoppar amatörer av internetbranschen om de inte får hjälp av SEO-experter och rådgivare, vilket resulterar ett slöseri av talang. Anledningen är att många nybörjare har potential att komma långt i sin SEO-karriär och å höga rankningar på sökmotorerna på Internet. Sökmotorn Google står nästan för 80 % av annonsmarknaden på webben och därför är det klart viktigt att ta det seriöst.
Några av de viktigaste elementen för sökmotoroptimering sker på din egen sida. Om du är varit på Internetmarknaden länge har du säkert hört talas om ”Link Building”. Det är metoden som används för att öka populariteten för hemsidan, vilket sker genom att länka din webbsida till andra webbplatser. Notera att ”Link Building” utan SEO optimering inte är effektivt och kommer inte att göra din hemsida framgångsrik.
Den gyllene regeln för sökoptimering på Google.
Kvalitet före kvantitet. Om du följer de senaste nyheterna om onlinemarknadsföring, så har du med stor sannolikhet hört talas om Innehållsmarknadsföring. Innehållet är bra både för dina besökare, som blir inspirerade av att fortsätta läsa dina bloggar, och för att få bra rank i sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Det är viktigt med bra innehåll. Dels för att det ökar sannolikheten att behålla dina besökare, och dels för att det ökar sannolikheten att sökmotorer ger din webbsida högre rank, vilket innebär mer trafik och kunder. Nyckeln till att tillfredsställa både sökmotorn och besökaren är att ha bra kvalitet på innehållet. Att skapa innehåll med hög kvalitet kan ta sin tid, men det är en stor investering och kommer med stor sannolikhet att löna sig.
Lär dig mer om SEO på Google.
Det finns gott om värdefulla SEO verktyg på nätet, så läs mer om sökmotoroptimering på Google för att få ett grepp om det hela.